Priročnik za kmetovalce in OŠ za izvajanje izobraževalnih delavnic

PRIROČNIK ZA IZOBRAŽEVALNE KMETIJE IN OSNOVNE ŠOLE 

OHRANJANJE BIOTSKE RAZNOVRSTNOSTI V KMETIJSKI KRAJINI

V sklopu projekta EDUFarm smo oblikovali priročnik za izvajanje izobraževalnih delavnic za OŠ v učilnicah na prostem ali na t. i. izobraževalnih kmetijah, na tematiko ohranjanja biotske raznovrstnosti v kmetijski krajini. Priročnik služi kot učno gradivo za OŠ ter za kmetije v naravovarstvenih območjih, ki lahko poleg osnovnih dejavnosti nudijo tudi dopolnilno, izobraževalno dejavnost. Priročnik je razdeljen na tri tematske sklope, ki sestavljajo vsebinski, poučni del obravnavanih tematik ter so dopolnjeni z različnimi delovnimi listi in didaktičnimi igrami. Ti  služijo kot slikovni didaktični izobraževalni in terenski pripomoček za ozaveščanje o pomembnosti ohranjanja biotske raznovrstnosti kmetijske krajine.

Priročnik bo objavljen predvidoma v mesecu januarju 2023, in bo prosto dostopen; povezavo do dostopa bomo dodali po objavi.

Vsako vsebinsko poglavje vsebuje tudi natančna navodila za pripravnike delavnic (učitelje in kmetije): priprava delovnega materiala, ocenjena zahtevnost po učnem načrtu naravovarstvenih in bioloških vsebin za OŠ, natančen opis izvedbe delavnice ter povzetek glavnih ciljev posamezne obravnavane tematike. 

Priročnik vsebuje tri poučne sklope, povezane s spoznavanjem in ohranjanjem biotske raznovrstnosti v kmetijski krajini: 
1. Biotska raznovrstnost in ekosistemske storitve – spoznavanje biotske raznovrstnosti ter vloge organizmov, ki jih ti opravljajo v ekosistemih (t. i. ekosistemske storitve).
2. Ohranjanje biotske raznovrstnosti – spoznavanje habitatov ter pomembnosti ohranjanja raznolikih, pestrih habitatov na kmetiji, ki omogočajo življenje raznolikim organizmom. 
3. Zmanjševanje in upad biotske raznovrstnosti – razumevanje zmanjševanja biotske raznovrstnosti, spoznavanje dejavnikov, ki jo zmanjšujejo, ogroženost vrst, varovanje biotske raznovrstnosti, monitoring vrst ter krajinskih značilnosti, ki predstavljajo pomembne habitate za ohranjanje visoke biotske raznovrstnosti na kmetijah, ter didaktični delovni listi različnih težavnosti, prilagojeni potrebam delavnic za OŠ, ki se navezujejo na poučne sklope priročnika. Didaktični delovni listi so prilagojeni različnim težavnostnim stopnjam različnih razredov.

Priročnik je usklajen z učnim načrtom za učence OŠ. Priročnik je zasnovan tako, da je uporaben kot učni pripomoček za poučevanje naravovarstvenih predmetov in biologije v osnovnih šolah. 

Vsebine priročnika sovpadajo z učnim načrtom pri slednjih predmetih in razredih: 
i.    SPOZNAVANJE OKOLJA: 1., 2. in 3. razred, 
ii.   NARAVOSLOVJE IN TEHNIKA: 4. in 5. razred, 
iii.  NARAVOSLOVJE: 6. in 7. razred, 
iv.  BIOLOGIJA: 9. razred. 

Priročnik se lahko uporablja tudi pri nekaterih izbirnih predmetih:
i.   RAZISKOVANJE ORGANIZMOV V DOMAČI OKOLICI,
ii.  RASTLINE IN ČLOVEK, 
iii. ORGANIZMI V NARAVNEM IN UMETNEM OKOLJU.

Delavnice so primerne tudi za izvedbo naravoslovnih dni v osnovnih šolah ter za vključevanje vsebin v učilnicah na prostem, ki so na mnogih šolah že vzpostavljene.