Delavnice OŠ Gabrovka

V sklopu projekta EDUFarm smo v sodelovanju s kmetijama Mahne in Lambergar ter s podporo Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano RS pripravili priročnik z naslovom »Ohranjanje biotske raznovrstnosti v kmetijski krajini: priročnik za izobraževalne kmetije in osnovne šole«, ki je namenjen tj.. izobraževalnim kmetijam ter OŠ. Priročnik kot učno orodje je nastal ravno na podlagi razvijanja, testiranja in dopolnjevanja vsebin z izvedenih izobraževalnih delavnic, ki smo jih izvedli z OŠ, SŠ in fakulteto v sklopu projekta EDUFarm. V sklopu delavnic smo testirali, dopolnjevali, izpopolnjevali vsebinske sklope (1. – 3.), tematike priročnika ter razvita didaktična orodja (učne liste, zanimive aktivnosti, itd.). Več o priročniku se nahaja v Poglavju "Priročnik za izobraževalne kmetije in OŠ".

KRAJ IN DATUM: Delavnice na temo "Ohranjanje biotske raznovrstnosti v kmetijski krajini" smo izvedli na Osnovni šoli Gabrovka, 30.5.2022 (Slika 1 in 2).

UDELEŽENCI: Na delavnici so sodelovali učenci od prvega do tretjega razreda (cca. 50 udeležencev).

OPIS DELAVNIC: V sklopu delavnic smo otrokom predstavili cilje in namen projekta; izvedli smo delavnice z oblikovanih aktivnosti priročnika (testiranje pripravljenega SKLOPA 1.).

Delavnico je samostojno vodila Petra Sladek Ashour (kmetija Lambergar).

Delavnica je bila razdeljena na dve dejavnosti in sicer:

SKLOP 1: Spoznavanje pomembnosti ohranjanja visoke biotske raznolikosti v kmetijski krajini in spoznavanje ekoloških vlog različnih organizmov. V sklopu delavnice smo testirali pripravljeno aktivnost Sklopa 1: »Spremljanje biotske raznovrstnosti v bolj in manj pestrem habitatu«.

V bližnji okolici šole smo postavili dve vzorčni ploskvi (5m x 5m) - eno na območju z večjo biodiverziteto (nepokošen travnik), eno na območju z manjšo biodiverziteto (pokošen travnik). Otroci so prejeli delovni list (Slika 1), kjer so na posameznih ploskvah iskali živali in rastline iz delovnega lista. Najdene vrste so obkrožili in poskušali ugotoviti, kakšno vlogo opravlja v ekosistemu (npr. opraševanje, prehrambni vir za druge vrste, itd.). Ob koncu so otroci primerjali, na kateri ploskvi so našli večje število vrst rastlin in živali; v sklopu delavnice so učenci razumevali pomembnost ohranjanja raznolikih habitatov.

Cilj delavnice: Cilj delavnice je bil primerjati ploskve z visoko in nizko pestrostjo, oz. spoznavanje kako dober/raznolik habitat podpira večjo biotsko raznolikost. Otroke smo v sklopu seznanili s pomenom ohranjanja območij z visoko biodiverziteto ter zakaj je visoka pestrost pomembna tako z vidika kmetovanja kot per se. Obrazložili smo jim tudi kakšne različne ekosistemske vloge imajo posamezne živali/rastline, ter zakaj je pomembno ohranjanje visoke pestrosti na območju kmetij. 

 
 
Slika 1: Delovni list delavnice Sklopa 1.
 
 

Sklop 2: Ohranjanje biotske raznovrstnosti – spoznavanje habitatov ter pomembnosti ohranjanja raznolikih, pestrih habitatov na kmetiji, ki omogočajo življenje raznolikim organizmom. V sklopu delavnic smo testirali s priročnika pripravljeno Aktivnost 2.1. (Primerjava raznolikih in neraznolikih habitatov ter organizmov, ki bivajo v njih).

Aktivnost 2.1.: Primerjava raznolikih in neraznolikih habitatov ter organizmov, ki bivajo v njih

V bližini kmetije je vodja kmetije Lambergar izbrala »učilnico na prostem« (npr. travnik ali igrišče pri šoli, travnik pri kmetiji itd.) in pripravila delovno površino (mizo in stole). Učence se je razdelilo v skupine (4 učenci na skupino). Vsaka skupina je prejela en habitat z aktivnosti priročnika »Aktivnosti 2.2.« ter po eno predlogo z živalmi »Aktivnosti 2.2«. Učencem smo podali navodilo, da v habitat, ki so ga prejeli, umestijo živali, ki lahko prebivajo v habitatu, ki ga imajo pred seboj. Pri tem so učenci izrezovali živali iz predloge in jih lepili na ustrezno mesto svojega habitata. Petra (nosilka kmetije Lambergar) jih je pri tem ustrezno usmerjala; učencem je pomagala pri pravilnem umeščanju živali v habitate (npr. v habitat, ki prikazuje netrajnostno mesto, lahko otroci uvrstijo živali, ki so značilne za mesta: golobe, srake, komarje, hišni pajek itd., ne pa npr. ptic ujed, rovk itd.). Na predlogi živali imajo otroci pomoč za uvrščanje v habitat, skupaj z imenom vrste.

Cilj delavnice: Učenci so spoznali, da dobro ohranjeni pestri habitati (npr. trajnostno zasnovano mesto, kmetija in gozd, kjer je raznovrstnost habitatov večja) omogočajo življenjski prostor več različnim živalim kot slabo ohranjeni, manj pestri habitati (npr. netrajnostno zasnovano mesto, kmetija z monokulturnimi njivami in gozd), ki zmanjšujejo biotsko raznovrstnost oz. so primerni za manj različnih živali. Učenci z delavnico dobijo občutek, da je ohranjanje raznolikih habitatov v različnih ekosistemih (mesto, kmetija, gozd itd.) zelo pomembno, saj omogočajo dom več različnim živalim. Učence opomnimo tudi, da je ohranjanje raznolikih organizmov pomembno tako za nas kot tudi za delovanje zdravega ekosistema (glej Sklop 1. v priročniku za OŠ), saj opravljajo organizmi pomembne ekološke storitve (npr. produkcija, razgradnja snovi, čiščenje zraka, prehrambni vir za ostale organizme itd.).

Slika 2 in 3: Otroci  OŠ Gabrovka ob izvedbi delavnic.