Delavnice za obalne osnovne in srednje šole

KRAJ IN DATUM: Delavnice  so potekale v sklopu dogodka »Evropska noč raziskovalcev - znanost za vse« (Slika 1 - 6). Delavnicam se je pridružilo več obalnih osnovnih in srednjih šol; delavnice so potekale 30.9.2022 od 8.00 – 18.00; vsaka delavnica je trajala dve polni uri za skupino, skupine z različnih osnovnih šol in srednjih šol so se menjavale po različnih, pripravljenih delavnicah v sklopu Evropske noči raziskovalcev. Več o dogodku objavljeno na povezavi: https://www.upr.si/si/raziskovanje/promocija-znanosti/evropska-noc-raziskovalcev-2022-pridruzeni-dogodek

UDELEŽENCI: Na delavnici so sodelovali učenci in dijaki obalnih osnovnih in srednjih šol. 

OPIS DELAVNIC: V sklopu delavnic smo dijakom predstavili namen in cilje projekta EDUFarm, ter predstavili glavne prispevke projekta EDUFarm. V sklopu delavnic so dijaki:

  1. spoznavali različne tipe monitoringa prosto živečih živali v kmetijski krajini;
  2. spoznavali pomembnost prepoznavanja prosto živečih vrst živali na kmetijah (ekonomske in ekološke škode za pridelovalce);
  3. spoznavali pomembnost državljanske znanosti za pridobivanje pomembnih podatkov o stanju prosto živečih živali v kmetijski krajini.

Z aktivnostmi smo testirali tudi vsebino glavnega prispevka projekta EDUFarm – priročnika za izobraževalne kmetije in sicer SKLOP 3 (Upad in varovanje biotske raznovrstnosti; Aktivnost 3.1. – Monitoring ali spremljanje stanja biotske raznovrstnosti).

Delavnico smo razdelili na tri dele:  

 1: Spoznavanje različnih tipov monitoringa prosto živečih živali v kmetijski krajini

V uvodnem delu smo predstavili projekt EDUFarm ter predstavili osnove različnih tipov monitoringa prosto živečih živali ter kako lahko uspešen monitoring pripomore k uspešnejšemu kmetovanju. Ogledali so si napravo, uporabljeno za iskanje oddajnikov ter se z izvajalko sprehodili po okoliških kmetijskih površinah v iskanju mladiča srne z oddajnikom. Za uspešno najdeno žival so prejeli tudi manjšo nagrado. Zaradi slabega vremena, so se delavnice s kmetijskih površin prestavile v prostore UP.

Cilj delavnice: Spoznati dijake z različnimi tipi monitoringa prosto živečih živali v kmetijski krajini, kakšne naprave za to uporabljamo, kako se izvaja ter kako nam monitoring pomaga pri preprečevanju ekonomske in ekološke škode za pridelovalce. Cilj je bil tudi motivacija mladih za medgeneracijsko sodelovanje.

 
 
Slika 1 in 2: Izvedba delavnice sklopa 1.
 
 

2: Pomembnost prepoznavanja prosto živečih vrst živali na kmetijah (ekonomske in ekološke škode za pridelovalce)

Delavnica je potekala zaradi slabega vremena v eni od učilnic kampusa Livade (UP). V sklopu delavnice  smo predstavili projekt EDUFarm ter razložili osnove vrstne raznovrstnosti prosto živečih živali, ki se pojavljajo v kmetijski krajini. Z dijaki smo razpravljali o pomenih določenih vrst prosto živečih živali v kmetijski krajini (ekosistemske vloge in funkcije) ter njihovi vlogi pri povzročanju ekonomske in ekološke škode za kmetovalce. V sklopu delavnic smo testirali Aktivnost 3.1., Monitoring ali spremljanje stanja biotske raznovrstnosti) priročnika za izobraževalne kmetije in OŠ. Dijaki so s pomočjo nove razvite aplikacijo SRNA, namenjene spremljanju stanja tudi živali kmetijske krajine, spoznali, kako lahko uspešno izvajamo- monitoring živali, ter se preko kviza aplikacije naučili prepoznavati različne prosto živeče živali, prisotne tudi na kmetijski krajini. Z uporabo aplikacije lahko namreč vsak državljan (tudi kmetovalec) pripomore pri monitoringu prosto živečih živali kmetijske krajini in s tem pomaga pri pridobivanju podatkov o živali; na podlagi pridobivanja podatkov pomagajo posredno tudi pri upravljanju živali (npr. ustvarjanju korektnih ukrepov za preprečevanje škode kmetovalcem). Dijakom so bile pokazane različne slike prosto živečih vrst živali in le-tej so jih poskušali na podlagi ločitvenih znakov prepoznavati Ogledali so si lahko tudi rogovje srnjaka in jelena.

Cilj delavnice: Izobraziti učence in dijake o različnih vrstah prosto živečih živali v kmetijski krajini, jih naučiti: i) prepoznavanja različnih vrst prosto živečih živali, ki se lahko pojavljajo v kmetijski krajini; ii) prepoznavanja vloge vrst; iii) kako s pomočjo monitoringa divjadi posredno prispevamo k  preprečevanju ekonomske in ekološke škode za kmetovalce. Cilj je bil tudi motivacija mladih za medgeneracijsko sodelovanje.

Slika 3 in 4: Delavnica prepoznavanja živali, ki so lahko prisotne tudi v kmetijski krajini..

3: Pomembnost državljanske znanosti za pridobivanje pomembnih podatkov o stanju prosto živečih živali v kmetijski krajini

Delavnica je zaradi slabega vremena namesto na kmetijskih površinah potekala v učilnici kampusa Livade (UP). Dijakom smo predstavili glavne prispevke projekta EDUFarm (priročnika nastala v sklopu projekta – Priročnik z akmetije; Priročnik za izobraževalne kmetije in OŠ). Dijaki so v sklopu delavnice reševali pripravljene anonimne vprašalnike na tematiko glede vrstne in genetske raznolikosti prosto živečih živali ter njihovem pomenu in vlogi v kmetijski krajini; na podlagi rezultatov vprašalnikov, smo izvedli analizo izvedljiovsti poznavanja vrstne in genetske raznolikosti vrst, kar smo uporabili za izboljševanje, dopolnjevanje in izpopolnjevanje vsebin priročnika za izobraževalne kmetije.

Cilj delavnice: Ozaveščanje o pomembnosti državljanske znanosti pri monitoringu in spremljanju stanja prosto živečih živali v kmetijski krajini ter zbiranje podatkov o mnenju in znanju dijakov glede biotske raznolikosti.  Cilj je bil tudi motivacija mladih za medgeneracijsko sodelovanje.

Slika 5 in 6: Izvedba delavnice sklopa 3.